“UspreektmetJeroenvanGoogle…”.Zobegonhettelefoongesprekmethetbedrijfdatmijafgelopenweekbelde.“Belik gelegen?”“Ehmm,jahoor!”EndaarbegonJeroeneenverhaalaftesteken.Googlebleekeennieuwproductontwikkeldte hebbenomdatGoogleerkentdatdekleinereMKBbedrijvenmoeilijkvindbaarzijn.NaastdeGoogleAdWordswordtnude mogelijkheidgebodenomvijfsleutelwoordenoptegevenwaarmeejouwbedrijfgegarandeerdopdeeerstepaginavan Googlekomt,directonderdeAdWords.Indienblijktdatmeerderebedrijvenvergelijkbaresleutelwoordenhebbengekozen enGooglenietkangaranderendatjeopdeeerstepaginaterechtkomt,zalercontactmetjewordenopgenomen.Ikwas verheugd:de‘pijn’dievoorhetkleineMKBgeldtwerdperfectverwoordenhet‘UniqueSellingPoint’issimpelwegdathet Google is, die een gegarandeerde eerste-pagina-vermelding afgeeft!MetenigeregelmaatontvangenwijpostvanGoogleenwegebruikenalgeruimetijdverscheidendeproductenvanhen.Het kwam dus niet vreemd op me over dat Google ons belde. Ik had wel interesse! Jeroen zei dat ik teruggebeld zou worden.
Nadathetgesprekgeëindigdwas,vondikhettochvreemddattijdensdeeerstebandopnameeenanderebedrijfsnaam genoemdwerd.WaseengegarandeerdevermeldingopdeeerstepaginavanGoogleooknieteenbeetjetemooiomwaar tezijn?Tijdvooronderzoek!Gelukkighebjebijkopenopafstandzevendagenbedenktijd,toch?Ikbeslootdestoute schoenenaantetrekkenenGooglezelftebellen.AlsnelbleekdatditbedrijfgeenonderdeelvanGoogleisenookgeen Googlepartneris.TevensgafdeechteGoogleaanditproductnietinhunportfoliotehebben.Alsextratoevoeginggaf Googleaannooitgegarandeerdeplaatsingenopdeeerstepaginaaftezullengeven! Almijnalarmbellengingenaf.Erismij dus door een bedrijf in naam van Google, een product aangeboden dat niet eens door Google wordt geleverd!
Verzoek creditnota
Netietsmeerdaneenuurnahettelefoongesprekhebikeenemailgestuurdnaarhetinfoadresvandebedrijfsnaamdie‘per ongeluk’genoemdwerdtijdensdeeerstebandopname.Hierbijgafikaandatdedoorhengegevenvoorstellingvanzaken nietstrooktemetdefeiten.Devolgendedaglagerechtertocheenfactuuropdematmet,watikalvermoedde,eenandere dienstverleningdanbesproken.Dedienstbleekeenvermeldingtebetreffenopeenbedrijvengids-website.Ikhebdirectnaar detweeinfo-emailadressen,dieindefactuurvermeldstonden,geschrevendatikonderGEENbedinggebruikwilmaken van hun aanbieding tot vermelding van onze bedrijfsgegevens en om een creditnota verzocht.
De reactie: vordering uit handen geven en laster & smaad
IkontvingeenreactieterugwaarinwerdaangegevendatdenaamGoogleniettehorenisopdeband.Tevenswerder aangegeven:“Eenberoepopzevendagenbedenktijdheeftunietdaarditwettelijkgeregeldisvoorparticulierenoftewelconsumenten.Dit gaatomeenzakelijkeovereenkomsttussentweebedrijven.”Enalstoetje:“Wijkunnenubijvoorbaatmededelendatwijde vorderinguithandenzullengevenindienuwbetalingnietbinnendegesteldetermijnontvangenis.Tevenswijzenwijuerop datindienuonwaarhedenoveronsbedrijfverspreidtwijonsgenoodzaaktvoelenomdezaakuithandentegevenwaarbiju aansprakelijk wordt gesteld op grond van laster c.q. smaad, waarbij wij tevens aanspraak maken op schadevergoeding”.Ik heb onder meer teruggeschreven:“Ikblijfbijmijnstandpuntenverzoeknogmaalsvriendelijkdefactuurtecrediterendaarjullieeencompleetanderaanbod hebbengedaandanwaardefactuurmeldingvanmaakt.Erisdusgeensprakevaneenovereenkomst.”Waarophunreactie volgde:“Erisweldegelijkeenovereenkomstmetutotstandgekomenendezeisvastgelegdmiddelseenbandopname.Datudus geen overeenkomst met ons bent aangegaan is onjuist. Eencreditnotaontvangtuniet,sterkernog,onsstandpuntblijftgehandhaafd.Indienwijuwbetalingnietbinnendegestelde termijn ontvangen zullen wij de zaak op grond van art 6:83 sub c BW ter incasso uit handen geven.”Ikhebineeneerderartikelgeschrevenover“deklantiskoning”inhetartikel“Hetkannog!”Hoeverstaatditbedrijfhierwel niet van af?
Andere bedrijven
Erblijkenmeerderebedrijvenopexactdezelfdewijzetezijnbenaderd.Ookzijhebbenagressievefeedbackontvangen.Een tweetalbedrijvenhebbeninmiddelseenjuristophundakgestuurdgekregen.Ditvanwegetweetsdiezehebbengeplaatst omandereondernemerstewaarschuwen,doorhetopenenvan‘threads’opInternetforums.Ikbeninmiddelsmeteenpaar van hen in contact.
Te mooi om waar te zijn
Insommigegevallenblijkenzakendietelefonischuitvoeriguiteenzijngezettemooiomwaartezijn.Ikdachtmetekunnen beroepenopde‘kopenopafstand’rechten.Helaasgeldenerverschillenderegelsvoorbedrijvenenconsumenten.Eengat indewetalsjehetmijvraagt.Maarweleengatwaarmalafidebedrijvenvolovergaveinspringen.Metalsgevolgdat, wanneer je als bedrijf niet goed oppast, je op de blaren moet zitten. Of toch niet?
“UspreektmetJeroenvanGoogle…”.Zobegonhet telefoongesprekmethetbedrijfdatmijafgelopenweekbelde. “Belikgelegen?”“Ehmm,jahoor!”EndaarbegonJeroeneen verhaalaftesteken.Googlebleekeennieuwproduct ontwikkeldtehebbenomdatGoogleerkentdatdekleinere MKBbedrijvenmoeilijkvindbaarzijn.NaastdeGoogle AdWordswordtnudemogelijkheidgebodenomvijf sleutelwoordenoptegevenwaarmeejouwbedrijf gegarandeerdopdeeerstepaginavanGooglekomt,direct onderdeAdWords.Indienblijktdatmeerderebedrijven vergelijkbaresleutelwoordenhebbengekozenenGoogleniet kangaranderendatjeopdeeerstepaginaterechtkomt,zaler contactmetjewordenopgenomen.Ikwasverheugd:de‘pijn’ dievoorhetkleineMKBgeldtwerdperfectverwoordenhet ‘UniqueSellingPoint’issimpelwegdathetGoogleis,dieeen gegarandeerde eerste-pagina-vermelding afgeeft!MetenigeregelmaatontvangenwijpostvanGoogleenwe gebruikenalgeruimetijdverscheidendeproductenvanhen. HetkwamdusnietvreemdopmeoverdatGoogleonsbelde. Ik had wel interesse! Jeroen zei dat ik teruggebeld zou worden.
Nadathetgesprekgeëindigdwas,vondikhettochvreemddat tijdensdeeerstebandopnameeenanderebedrijfsnaam genoemdwerd.Waseengegarandeerdevermeldingopde eerstepaginavanGoogleooknieteenbeetjetemooiomwaar tezijn?Tijdvooronderzoek!Gelukkighebjebijkopenop afstandzevendagenbedenktijd,toch?Ikbeslootdestoute schoenenaantetrekkenenGooglezelftebellen. Alsnelbleek datditbedrijfgeenonderdeelvanGoogleisenookgeen Googlepartneris.TevensgafdeechteGoogleaanditproduct nietinhunportfoliotehebben. AlsextratoevoeginggafGoogle aannooitgegarandeerdeplaatsingenopdeeerstepaginaafte zullengeven!Almijnalarmbellengingenaf.Erismijdusdoor eenbedrijfinnaamvanGoogle,eenproductaangebodendat niet eens door Google wordt geleverd!
Verzoek creditnota
Netietsmeerdaneenuurnahettelefoongesprekhebikeen emailgestuurdnaarhetinfoadresvandebedrijfsnaamdie‘per ongeluk’genoemdwerdtijdensdeeerstebandopname.Hierbij gafikaandatdedoorhengegevenvoorstellingvanzakenniet strooktemetdefeiten.Devolgendedaglagerechtertocheen factuuropdematmet,watikalvermoedde,eenandere dienstverleningdanbesproken.Dedienstbleekeenvermelding tebetreffenopeenbedrijvengids-website.Ikhebdirectnaarde tweeinfo-emailadressen,dieindefactuurvermeldstonden, geschrevendatikonderGEENbedinggebruikwilmakenvan hunaanbiedingtotvermeldingvanonzebedrijfsgegevensen om een creditnota verzocht.
De reactie: vordering uit handen geven en
laster & smaad
Ikontvingeenreactieterugwaarinwerdaangegevendatde naamGoogleniettehorenisopdeband.Tevenswerder aangegeven:“Eenberoepopzevendagenbedenktijdheeftunietdaardit wettelijkgeregeldisvoorparticulierenoftewelconsumenten.Dit gaatomeenzakelijkeovereenkomsttussentweebedrijven.”Enalstoetje:“Wijkunnenubijvoorbaatmededelendatwijde vorderinguithandenzullengevenindienuwbetalingniet binnendegesteldetermijnontvangenis.Tevenswijzenwiju eropdatindienuonwaarhedenoveronsbedrijfverspreidtwij onsgenoodzaaktvoelenomdezaakuithandentegeven waarbijuaansprakelijkwordtgesteldopgrondvanlasterc.q. smaad,waarbijwijtevensaanspraakmakenop schadevergoeding”.Ik heb onder meer teruggeschreven:“Ikblijfbijmijnstandpuntenverzoeknogmaalsvriendelijkde factuurtecrediterendaarjullieeencompleetanderaanbod hebbengedaandanwaardefactuurmeldingvanmaakt.Eris dusgeensprakevaneenovereenkomst.”Waarophunreactie volgde:“Erisweldegelijkeenovereenkomstmetutotstandgekomen endezeisvastgelegdmiddelseenbandopname.Datudus geen overeenkomst met ons bent aangegaan is onjuist. Eencreditnotaontvangtuniet,sterkernog,onsstandpuntblijft gehandhaafd.Indienwijuwbetalingnietbinnendegestelde termijnontvangenzullenwijdezaakopgrondvanart6:83sub c BW ter incasso uit handen geven.”Ikhebineeneerderartikelgeschrevenover“deklantiskoning” inhetartikel“Hetkannog!”Hoeverstaatditbedrijfhierwelniet van af?
Andere bedrijven
Erblijkenmeerderebedrijvenopexactdezelfdewijzetezijn benaderd.Ookzijhebbenagressievefeedbackontvangen.Een tweetalbedrijvenhebbeninmiddelseenjuristophundak gestuurdgekregen.Ditvanwegetweetsdiezehebben geplaatstomandereondernemerstewaarschuwen,doorhet openenvan‘threads’opInternetforums.Ikbeninmiddelsmet een paar van hen in contact.