Staat tijdens acquisitie de klant wel centraal?Hoe wordt aan de beloften invulling gegeven?
Columns & artikelen
17-12-2013
Columns & artikelen
Acquisitie en beloften
Stan’s column: “de snorren”
Door Stan van Gemert
De schreeuwende circusdirecteur met de grote snor
Wewordennogweleensgeconfronteerdmetdeschreeuwendecircusdirecteurmetdegrotesnor.Eensnordiezich‘overal’ naarbinnenweettepratenenermaaropblijfthamerendathijenzijnmedesnorrenzogeweldigzijnendatallesmogelijkis. Gevolgisdatdittypesnorwelklussenbinnenhaalt,maarhetvaaknietwaarkanmaken.Erwasveelbeloofd,maarzodra het contract is getekend telt alleen nog het contract.
De buzz-snorren
Ikhebinmiddelsvelesnorrengeziendieeenogenschijnlijkonvermoeibaarspervuurvanbuzz-wordsaanelkaarrijgenom deklantintepakkenenhierbij‘schreeuwen’datzijalleskunnenrealiserenenregelen.Zedurventebewerendat businessprocessenversneldkunnenworden,ofoverhandigendemeestmooieCV’svanspecialisten.Wanneerdeklantin ditlaatstegevalgeïnteresseerdisgeraaktenaangeeftéénvandezemensenintewillenhuren,blijktechterdatdeze persoon niet beschikbaar is: “We kunnen voor u wel een vergelijkbare persoon rekruteren”...
Schrijnend
Mededoorverschillendetypessnorren,hebikbijbedrijvensituatiesmeegemaaktdieikalsschrijnendtypeer.Ikzaleen drietal voorbeelden kort aangeven van software implementaties en de bijbehorende migraties:BijeenbedrijfwasdemaatwerkEnterpriseresourceplanning-implementatie(ERP-implementatie)zodanigmaatwerk gewordendatautorisatiesnietkondenwordentoegekendendemanagementrapportagesuit‘gibberish’bestonden. Deontstaneautorisatieproblematiekhadvergaandegevolgenvoorleveranciersende managementrapportageproblematiekhieldhetmanagementverstokenvanstuurinformatie.Nietalleenwarenergrote problemenmetautorisatiesenhetverkrijgenvandatauithetsysteem,ookmedewerkersklaagdensteenenbeen. Allesgingnujuistmoeizamerenhunwerkwijzewerdteveelbepaalddoordesoftware.Eenwurgcontractnekteechter direct iedere hulp van derden, die bereid waren hun nek uit te steken voor de klant;BijeenanderbedrijfwaserooksprakevaneenmaatwerkERP-implementatie.Namigratiekregenookzijslechts ‘gibberish’managementrapportagesuithetsysteem.Gedurendeeenlangereperiodehebbenzijhandmatig klantenrapportages op basis van persoonlijk vergaarde data moeten samenstellen;Bijweereenanderbedrijfkregendemedewerkerssoftwareapplicatiesdoorde‘neusgaten’geduwd.Dedirectiehad eenzijdigeenkeuzegemaaktvooreenbepaaldsoftwarepakket.Bijdezekeuzewaren,nochdemedewerkersnochde ICT-ersbetrokkengeweest.Hetgevolgwashettegenovergesteldevanwatdedirectievoorogenhad:decentralisatie werdgerealiseerdinplaatsvancentralisatiediededirectievoorogenhad.Medewerkerservoerenhetnieuwepakket alsonwerkbaaromverscheideneredenen(bugs,traagheidendubbelwerk).Erwerdenlokale‘work-arounds’ gecreëerd om op een alternatieve wijze de werkzaamheden uit te kunnen voeren.
Afgelopenweeksprakikeendirecteurvaneenbedrijfwaarikeerderzakenmeehadgedaan.Hetwaseenenerverenden energiekgesprek.Weblekenopmeerderevlakkeneenvergelijkbareondernemersfilosofietehebben.Wehantereneen vergelijkbareklantgerichtheidenwestarenonsnietblindopdepecunia.Daarbijstellenwedebehoeftenvandeklant centraal.Omuiteenlopenderedenendachtikdat‘onssoort’wellichttotdedinosauriërsbehoorde;eenuitgestorvenras.We warenheterovereensdatsterkeklantgerichtheid,deoverlevingskansenoplangetermijnzullenvergroten.Datoverlevenin deze tijd niet een vanzelfsprekendheid is, bewijzen helaas de maandelijkse statistieken over de omgevallen bedrijven.
Jongleren
Onsbeiderondernemersfilosofieomvatondermeerhethebbenvanaandachtvoordeklant,voordemedewerkersvande klant,voorjeeigenmedewerkersennietindelaatsteplaatsvoorjeeigengezin.Deaandachtvoordeklantbetekentinonze filosofiehelpenmethetoplossenvande‘pijn’diedeklantergenservaart.Dateventueleproblemendooronsopgelost worden,inplaatsvantevingerwijzennaardeklant.Ookbetekentditdaterzakenopgepaktkunnenwordenzonderrigide feedbackdatdiewerkzaamhedennietzijnovereengekomen.Onlosmakelijkhiermeeisplezierverbondenenhetkunnen halen van voldoening uit de geleverde ondersteuning.Ondernemenisinmijnfilosofiejonglerenmetservicegerichtheid,plezierenvoldoening,waardenennormen,dewensenen eisenvandeklant,jemedewerkersenhungezin,jeeigengezinenhetbewakenvanomzet.Hierbijkanomzet,als onderdeelvanhetjongleren,bestevenals‘dropback’geplaatstworden.Onsbeidereindconclusiewasechter,datveel bedrijven niet wensen te jongleren.Ik houdt ervan te jongleren en heb plezier in mijn werk!
Afgelopenweeksprakikeendirecteurvaneenbedrijfwaarik eerderzakenmeehadgedaan.Hetwaseenenerverenden energiekgesprek.Weblekenopmeerderevlakkeneen vergelijkbareondernemersfilosofietehebben.Wehantereneen vergelijkbareklantgerichtheidenwestarenonsnietblindopde pecunia.Daarbijstellenwedebehoeftenvandeklantcentraal. Omuiteenlopenderedenendachtikdat‘onssoort’wellichttot dedinosauriërsbehoorde;eenuitgestorvenras.Wewarenhet erovereensdatsterkeklantgerichtheid,deoverlevingskansen oplangetermijnzullenvergroten.Datoverlevenindezetijdniet eenvanzelfsprekendheidis,bewijzenhelaasdemaandelijkse statistieken over de omgevallen bedrijven.
Jongleren
Onsbeiderondernemersfilosofieomvatondermeerhethebben vanaandachtvoordeklant,voordemedewerkersvandeklant, voorjeeigenmedewerkersennietindelaatsteplaatsvoorje eigengezin.Deaandachtvoordeklantbetekentinonze filosofiehelpenmethetoplossenvande‘pijn’diedeklant ergenservaart.Dateventueleproblemendooronsopgelost worden,inplaatsvantevingerwijzennaardeklant.Ook betekentditdaterzakenopgepaktkunnenwordenzonder rigidefeedbackdatdiewerkzaamhedennietzijn overeengekomen.Onlosmakelijkhiermeeisplezierverbonden enhetkunnenhalenvanvoldoeninguitdegeleverde ondersteuning.Ondernemenisinmijnfilosofiejonglerenmet servicegerichtheid,plezierenvoldoening,waardenennormen, dewenseneneisenvandeklant,jemedewerkersenhun gezin,jeeigengezinenhetbewakenvanomzet.Hierbijkan omzet,alsonderdeelvanhetjongleren,bestevenals ‘dropback’geplaatstworden.Onsbeidereindconclusiewas echter, dat veel bedrijven niet wensen te jongleren.Ik houdt ervan te jongleren en heb plezier in mijn werk!
Staat tijdens acquisitie de klant wel centraal?Hoe wordt aan de beloften invulling gegeven?