De twee aspecten van veranderen: realiteit en perceptie.
Stan’s column: “Perceptie, een andere kijk op veranderen”
Door Stan van Gemert
Goede voornemens: we gaan veranderen
Westevenenweerafophet‘nieuwejaar’.Hetmomentbijuitstekwaaropvelenzichvoornemenhungedragteveranderen: degoedevoornemens.Demeestbekendezijntochwelgewichtverliezen,meersportenofmeerbewegen,stoppenmet rokenengezondergaaneten.Indemeestegevallenebtdemotivatieechteralweersnelwegenzo'n70%vandemensen valt terug in hun oude gewoonten.
Overtuiging belemmert
Hetkanontzettendmoeilijkzijnomiemandsgedragteveranderen.Hierspelengewoontesenpatroneneenrolin,maarook overtuigingen,dieophunbeurtweeronsgedragaansturen.Eenbelemmerendeovertuigingomteveranderenkanzijndatje er niet meer bij hoort, of dat je niet meer gezellig wordt gevonden. Dit beïnvloedt dan je ‘verandergedrag’.
Veranderenheefttweebelangrijkeaspecten.Hetveranderenvanderealiteitisdeeerste.Ditzijndeveranderingeninde wereldomonsheen.Dezeveranderinggaatgelijkmatig.Indewereldomjeheenmerkjehetvaaknietop,maaralsjeeen grotereperiodebekijktiserveelveranderd.Vaaksturenmanagersophetveranderenvanderealiteit.Naastderealiteit bestaatechterookdeperceptieenditishettweedebelangrijkeaspectvanveranderen.Eenaspectdatvaakuithetoog wordtverloren.Perceptieverandertechternietgelijkmatig.Perceptieisietswatineensverandert.Opeensziejehet,opeens weetjehet.Denkmaareensaande‘bistableimages’zoalsRubin’svaas,dejongevrouwofdeheks,hetkonijnofdeeend. Opeens zie je de andere variant.
Perceptie essentieel voor succesvolle verandering
Perceptielimiteertzichniettotdemedewerkersvandeorganisatie,maarookhoedeklantendeorganisatiezien.Enookdit kanineensveranderen!Denkmaareensaandekledingmerkendieeenopeengekoppeldwerdenaankinderarbeid,ofde pietendiscussie met wel of geen afbeeldingen op verpakkingen in de winkels, of een fles frisdrank die eenmalig plofte.Hetbijzondereaanveranderprocessenisdatdeveranderinggeensucceszalwordenalsalleenderealiteitverandert.Een bedrijfdatfuseertzalnietsuccesvolzijnalseralleeneennieuwcentraalgebouwmetcentralecomputerfaciliteitenwordt neergezet.Deperceptievandemedewerkersdientmeeteveranderennaarhetnieuwebedrijf.Zolangmedewerkerselkaar blijvenzienalsex-Aofex-Bgaathetfout.PasalsdeperceptieisgewijzigdbestaatCwerkelijk.Aljemedewerkersoptijd latenkomenmislukt,alsjezealleeneenbedrijfsautogeeftmetGPS.Pasalsdeperceptievanpunctualiteitisgewijzigd, zullenzezichrealiserendathetgoedisomoptijdtezijn.Naasthetfeitdatheteffectiefis,ishetookfijn.Jekankoffie pakkenzonderdirectklantentewoordtemoetenstaan.Jekaneenplanningmakenenjewerkorganiserenzonderdatje direct geleefd wordt.Degoedevoornemenswaarmeedezecolumnopende,staanenvallenookmetdeperceptie.Eenorganisatiekaneen abonnementgevenaandemedewerkersomtesporten,maardatisgeengarantiedatzemeerzullenbewegen.Een organisatiekanmedewerkersondersteunendoordeconsultenvaneendiëtisttevergoeden,maarditisgeengarantiedatde medewerkersgezonderzullengaaneten.Demedewerkerszullenpashungewoontenveranderenalszehunperceptie hebbenbijgesteld.Bijveranderprocessendienthierveelaandachtaanbesteedtteworden.Helaasontbreektbijveel organisaties deze perceptie!Ik wens u hele fijne feestdagen en een inspirerend 2015 toe!
Westevenenweerafophet‘nieuwejaar’.Hetmomentbij uitstekwaaropvelenzichvoornemenhungedragte veranderen:degoedevoornemens.Demeestbekendezijn tochwelgewichtverliezen,meersportenofmeerbewegen, stoppenmetrokenengezondergaaneten.Indemeeste gevallenebtdemotivatieechteralweersnelwegenzo'n70% van de mensen valt terug in hun oude gewoonten.
Overtuiging belemmert
Hetkanontzettendmoeilijkzijnomiemandsgedragte veranderen.Hierspelengewoontesenpatroneneenrolin, maarookovertuigingen,dieophunbeurtweeronsgedrag aansturen.Eenbelemmerendeovertuigingomteveranderen kanzijndatjeernietmeerbijhoort,ofdatjenietmeergezellig wordt gevonden. Dit beïnvloedt dan je ‘verandergedrag’.