Door Stan van Gemert‘It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent,it is the one most adaptable to change’- Charles Darwin -
Haarlem Business Awards
AfgelopenweekdonderdagwasikaanwezigbijdeHaarlemBusiness Awards.Zondermeereeninspirerendeavond.Zozette opiniepeilerMauricedeHondopbevlogenwijzezijnvisieuiteenomtrentdeSteveJobsscholen.Datnietiedereenzijn meningdeeltblijktondermeeruiteenvandeconclusiesvanJochenMarkhorst.Inzijnartikelschrijfthij:‘Opkomst(en ondergang)vanscholenmetzeerafwijkendeonderwijsconceptenisnueenmaaldeprijsdiewemoetenbetalenvoorde vrijheid van onderwijs.’Alzieikzekervoorsentegens,ikvinddatMauricedeHondeenboeiendebenaderingheeft,diejeaanhetdenkenzetenje confronteertmethetfeitdatallesverandert.ZoalsMauricezelfstelt:hoezagheter15jaargeledenuit?Wiekanvoorspellen hoe het er over 15 jaar uitziet?
15 jaar oude zeepbellen
In1999,tweejaarnadatMicrosoftApplereddevandeondergang,washet‘jaar2000-probleem’eentrendingtopic.Alle computersmoestenvoorhetnieuwemillennium,‘Y2Kproof’wordengemaakt.Overdeteverwachtenrampenwarentalloze publicatiesverschenen,maarachterafbeschouwdheeftdemillenniumbugveelminderproblemenveroorzaaktdanvooraf werdgevreesd.ICTbusinesswasindieperiodebooming,wellichtnogmeerdanooittevoren.Veelsuccesvollenieuwe bedrijfjeskwamenerbij,waarvansommigensnelgroeiden.Deinternetzeepbel(‘dot-combubble’)knapteechterinvoorjaar 2000 uit elkaar. Ook sommige van deze juist zo succesvolle bedrijfjes knapten eveneens als een zeepbel uiteen.
Bestaande zeepbellen?
Maarooknublijvenzeepbellenbestaan.Erwordtbijvoorbeeldgesprokenoverdeinternetzeepbel2.0,ofteweldesocial media zeepbel. Ook wordt gesproken van de bitcoin zeepbel. Vooralsnog lijken ze nog verder opgeblazen te worden.
15 jaar veranderingen
ZowelApplealsMicrosoftzijnblijvertjes,dieeengroteinvloedhebbenverworvenopdehuidigemaniervanlevenen werken.Indeafgelopen15jareniserzeerveelveranderd.Omeenpaarvoordehandliggendezakentenoemen:de opkomstvansocialmedia,smartphones,tablets,e-readers,icloud,streamingvideoondemand,de3Dprinteralsookhet nieuwewinkelen.Maarookhetinternetzelfheeftdetanddestijdsdoorstaanenlijktmetzijn23steverjaardagvolwassente zijngeworden.Ditginggepaardmethetontstaanvandominantezoekmachines.Informatielijktmakkelijkerdanooittevoren tevindentezijn.Ditterwijlzeerveelprivéinformatiealsvanzelfsprekendviadesocialemediawordtgedeeld.Deelshierdoor maarookdankzijhetdatamining(hetopgroteschaalbinnenhalenvaninformatievanbijvoorbeeldinternetoftelefonie)blijkt anonimiteit een schaars goed te worden. Hethuidigedigi-tijdperkdruktooksterkzijnstempelopdewijzevanondernemen.Deelsdoorhethierdoorveranderde consumentengedrag.Zoneemtdeboekenverkoopaf,terwijldee-boekenverkoopstijgtenboksenretailwinkelsoptegende webwinkels.Deelsdoordehiervoorgenoemdedominantezoekmachines.Iederbedrijfheeftweleenwebsite,maarwordt dezeookgevonden?‘InternetBusinessAnalyse’en‘SearchEngineOptimalisatie’zijngeborenenbedrijvenkunnenniet meerzonder.Enadverteren?WiezoununogadverterenindepapierenGoudenGidsenwiewaagtzichnogaandeuraan deur verkoop? Wordt het dan toch de Google AdWords gecertificeerde professional? Door het digi-tijdperk worden in rap tempo nieuwe markten gevormd terwijl andere verdwijnen.
Funnie Food
Afgelopenzondaghebikgenoten,toenonzebuurvrouwvoltrotshaar‘FunnieFood’conceptaandebuurtpresenteerdemet eengratisproeverij.Stralendbereiddezeiedere‘snack’voorhaar‘jeugdige’klanten.Haar25jaarervaringinsnackbars heeftzeomgezetineenpassieomalsondernemer,goedekwaliteitvoedselopeenspeelsewijzeaantebiedenoponder meermarktenenbraderieën.Eenmooiecombinatievanjehartvolgen,creativiteit,ervaringenondernemerschap.Hetis gewoondoenenwelnu!Losvanhetdigi-tijdperk,losvannieuwemarkten,ongeachtheteconomischeklimaatenongeacht hoe het er over 15 jaar uit zou kunnen zien.
Door Stan van Gemert‘It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent,it is the one most adaptable to change’- Charles Darwin -
Haarlem Business Awards
AfgelopenweekdonderdagwasikaanwezigbijdeHaarlem BusinessAwards.Zondermeereeninspirerendeavond.Zo zetteopiniepeilerMauricedeHondopbevlogenwijzezijnvisie uiteenomtrentdeSteveJobsscholen.Datnietiedereenzijn meningdeeltblijktondermeeruiteenvandeconclusiesvan JochenMarkhorst.Inzijnartikelschrijfthij:‘Opkomst(en ondergang)vanscholenmetzeerafwijkende onderwijsconceptenisnueenmaaldeprijsdiewemoeten betalen voor de vrijheid van onderwijs.’Alzieikzekervoorsentegens,ikvinddatMauricedeHond eenboeiendebenaderingheeft,diejeaanhetdenkenzetenje confronteertmethetfeitdatallesverandert.ZoalsMauricezelf stelt:hoezagheter15jaargeledenuit?Wiekanvoorspellen hoe het er over 15 jaar uitziet?
Maarooknublijvenzeepbellenbestaan.Erwordtbijvoorbeeld gesprokenoverdeinternetzeepbel2.0,ofteweldesocial mediazeepbel.Ookwordtgesprokenvandebitcoinzeepbel. Vooralsnog lijken ze nog verder opgeblazen te worden.
15 jaar veranderingen
ZowelApplealsMicrosoftzijnblijvertjes,dieeengroteinvloed hebbenverworvenopdehuidigemaniervanlevenenwerken. Indeafgelopen15jareniserzeerveelveranderd.Omeen paarvoordehandliggendezakentenoemen:deopkomstvan socialmedia,smartphones,tablets,e-readers,icloud, streamingvideoondemand,de3Dprinteralsookhetnieuwe winkelen.Maarookhetinternetzelfheeftdetanddestijds doorstaanenlijktmetzijn23steverjaardagvolwassentezijn geworden.Ditginggepaardmethetontstaanvandominante zoekmachines.Informatielijktmakkelijkerdanooittevorente vindentezijn.Ditterwijlzeerveelprivéinformatieals vanzelfsprekendviadesocialemediawordtgedeeld.Deels hierdoormaarookdankzijhetdatamining(hetopgroteschaal binnenhalenvaninformatievanbijvoorbeeldinternetof telefonie) blijkt anonimiteit een schaars goed te worden. Hethuidigedigi-tijdperkdruktooksterkzijnstempelopdewijze vanondernemen.Deelsdoorhethierdoorveranderde consumentengedrag.Zoneemtdeboekenverkoopaf,terwijlde e-boekenverkoopstijgtenboksenretailwinkelsoptegende webwinkels.Deelsdoordehiervoorgenoemdedominante zoekmachines.Iederbedrijfheeftweleenwebsite,maarwordt dezeookgevonden?‘InternetBusinessAnalyse’en‘Search EngineOptimalisatie’zijngeborenenbedrijvenkunnenniet meerzonder.Enadverteren?Wiezoununogadvertereninde papierenGoudenGidsenwiewaagtzichnogaandeuraan deurverkoop?WordthetdantochdeGoogleAdWords gecertificeerde professional? Doorhetdigi-tijdperkwordeninraptemponieuwemarkten gevormd terwijl andere verdwijnen.
Funnie Food
Afgelopenzondaghebikgenoten,toenonzebuurvrouwvol trotshaar‘FunnieFood’conceptaandebuurtpresenteerde meteengratisproeverij.Stralendbereiddezeiedere‘snack’ voorhaar‘jeugdige’klanten.Haar25jaarervaringinsnackbars heeftzeomgezetineenpassieomalsondernemer,goede kwaliteitvoedselopeenspeelsewijzeaantebiedenoponder meermarktenenbraderieën.Eenmooiecombinatievanjehart volgen,creativiteit,ervaringenondernemerschap.Hetis gewoondoenenwelnu!Losvanhetdigi-tijdperk,losvan nieuwemarkten,ongeachtheteconomischeklimaaten ongeacht hoe het er over 15 jaar uit zou kunnen zien.
Is de wijze van ondernemen nog hetzelfdeals 15 jaar geleden?