Veranderingen in de loop der tijd

Stan’s column: “De tijd staat niet stil!”

Door Stan van Gemert ‘It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent, it is the one most adaptable to change’ - Charles Darwin -

Haarlem Business Awards

Afgelopen week donderdag was ik aanwezig bij de Haarlem Business Awards. Zondermeer een inspirerende avond. Zo zette opiniepeiler Maurice de Hond op bevlogen wijze zijn visie uiteen omtrent de Steve Jobs scholen. Dat niet iedereen zijn mening deelt blijkt onder meer uit een van de conclusies van Jochen Markhorst. In zijn artikel schrijft hij: ‘Opkomst (en ondergang) van scholen met zeer afwijkende onderwijsconcepten is nu eenmaal de prijs die we moeten betalen voor de vrijheid van onderwijs.’ Al zie ik zeker voors en tegens, ik vind dat Maurice de Hond een boeiende benadering heeft, die je aan het denken zet en je confronteert met het feit dat alles verandert. Zoals Maurice zelf stelt: hoe zag het er 15 jaar geleden uit? Wie kan voorspellen hoe het er over 15 jaar uitziet?

15 jaar oude zeepbellen

In 1999, twee jaar nadat Microsoft Apple redde van de ondergang, was het ‘jaar 2000-probleem’ een trending topic. Alle computers moesten voor het nieuwe millennium, ‘Y2K proof’ worden gemaakt. Over de te verwachten rampen waren talloze publicaties verschenen, maar achteraf beschouwd heeft de millenniumbug veel minder problemen veroorzaakt dan vooraf werd gevreesd. ICT business was in die periode booming, wellicht nog meer dan ooit tevoren. Veel succesvolle nieuwe bedrijfjes kwamen erbij, waarvan sommigen snel groeiden. De internetzeepbel (‘dot-com bubble’) knapte echter in voorjaar 2000 uit elkaar. Ook sommige van deze juist zo succesvolle bedrijfjes knapten eveneens als een zeepbel uiteen.

Bestaande zeepbellen?

Maar ook nu blijven zeepbellen bestaan. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de internet zeepbel 2.0, oftewel de social media zeepbel. Ook wordt gesproken van de bitcoin zeepbel. Vooralsnog lijken ze nog verder opgeblazen te worden.

15 jaar veranderingen

Zowel Apple als Microsoft zijn blijvertjes, die een grote invloed hebben verworven op de huidige manier van leven en werken. In de afgelopen 15 jaren is er zeer veel veranderd. Om een paar voor de hand liggende zaken te noemen: de opkomst van social media, smartphones, tablets, e-readers, icloud, streaming video on demand, de 3D printer alsook het nieuwe winkelen. Maar ook het internet zelf heeft de tand des tijds doorstaan en lijkt met zijn 23ste verjaardag volwassen te zijn geworden. Dit ging gepaard met het ontstaan van dominante zoekmachines. Informatie lijkt makkelijker dan ooit tevoren te vinden te zijn. Dit terwijl zeer veel privé informatie als vanzelfsprekend via de sociale media wordt gedeeld. Deels hierdoor maar ook dankzij het datamining (het op grote schaal binnenhalen van informatie van bijvoorbeeld internet of telefonie) blijkt anonimiteit een schaars goed te worden. Het huidige digi-tijdperk drukt ook sterk zijn stempel op de wijze van ondernemen. Deels door het hierdoor veranderde consumentengedrag. Zo neemt de boekenverkoop af, terwijl de e-boekenverkoop stijgt en boksen retailwinkels op tegen de webwinkels. Deels door de hiervoor genoemde dominante zoekmachines. Ieder bedrijf heeft wel een website, maar wordt deze ook gevonden? ‘Internet Business Analyse’ en ‘Search Engine Optimalisatie’ zijn geboren en bedrijven kunnen niet meer zonder. En adverteren? Wie zou nu nog adverteren in de papieren Gouden Gids en wie waagt zich nog aan deur aan deur verkoop? Wordt het dan toch de Google AdWords gecertificeerde professional? Door het digi-tijdperk worden in rap tempo nieuwe markten gevormd terwijl andere verdwijnen.

Funnie Food

Afgelopen zondag heb ik genoten, toen onze buurvrouw vol trots haar ‘Funnie Food’ concept aan de buurt presenteerde met een gratis proeverij. Stralend bereidde ze iedere ‘snack’ voor haar ‘jeugdige’ klanten. Haar 25 jaar ervaring in snackbars heeft ze omgezet in een passie om als ondernemer, goede kwaliteit voedsel op een speelse wijze aan te bieden op onder meer markten en braderieën. Een mooie combinatie van je hart volgen, creativiteit, ervaring en ondernemerschap. Het is gewoon doen en wel nu! Los van het digi-tijdperk, los van nieuwe markten, ongeacht het economische klimaat en ongeacht hoe het er over 15 jaar uit zou kunnen zien.
Funnie food stand Haarlem business awards 2014 Zeepbel bitcoin Waarzeggersbol S10 consultancy
© Stan 2024
+31 (0) 252 225 466
Is de wijze van ondernemen nog hetzelfde als 15 jaar geleden?
Columns & artikelen
Waarzeggersbol S10 consultancy
19-04-2014
S t a n
Columns & artikelen
Funnie food stand Haarlem business awards 2014 Zeepbel bitcoin Waarzeggersbol S10 consultancy
© Stan 2024
+31 (0) 252 225 466

Columns & artikelen

Veranderingen in de loop der tijd

Stan’s column: “De tijd staat niet stil!”

Door Stan van Gemert ‘It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent, it is the one most adaptable to change’ - Charles Darwin -

Haarlem Business Awards

Afgelopen week donderdag was ik aanwezig bij de Haarlem Business Awards. Zondermeer een inspirerende avond. Zo zette opiniepeiler Maurice de Hond op bevlogen wijze zijn visie uiteen omtrent de Steve Jobs scholen. Dat niet iedereen zijn mening deelt blijkt onder meer uit een van de conclusies van Jochen Markhorst. In zijn artikel schrijft hij: ‘Opkomst (en ondergang) van scholen met zeer afwijkende onderwijsconcepten is nu eenmaal de prijs die we moeten betalen voor de vrijheid van onderwijs.’ Al zie ik zeker voors en tegens, ik vind dat Maurice de Hond een boeiende benadering heeft, die je aan het denken zet en je confronteert met het feit dat alles verandert. Zoals Maurice zelf stelt: hoe zag het er 15 jaar geleden uit? Wie kan voorspellen hoe het er over 15 jaar uitziet?

15 jaar oude zeepbellen

In 1999, twee jaar nadat Microsoft Apple redde van de ondergang, was het ‘jaar 2000-probleem’ een trending topic. Alle computers moesten voor het nieuwe millennium, ‘Y2K proof’ worden gemaakt. Over de te verwachten rampen waren talloze publicaties verschenen, maar achteraf beschouwd heeft de millenniumbug veel minder problemen veroorzaakt dan vooraf werd gevreesd. ICT business was in die periode booming, wellicht nog meer dan ooit tevoren. Veel succesvolle nieuwe bedrijfjes kwamen erbij, waarvan sommigen snel groeiden. De internetzeepbel (‘dot-com bubble’) knapte echter in voorjaar 2000 uit elkaar. Ook sommige van deze juist zo succesvolle bedrijfjes knapten eveneens als een zeepbel uiteen.

Bestaande zeepbellen?

Maar ook nu blijven zeepbellen bestaan. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de internet zeepbel 2.0, oftewel de social media zeepbel. Ook wordt gesproken van de bitcoin zeepbel. Vooralsnog lijken ze nog verder opgeblazen te worden.

15 jaar veranderingen

Zowel Apple als Microsoft zijn blijvertjes, die een grote invloed hebben verworven op de huidige manier van leven en werken. In de afgelopen 15 jaren is er zeer veel veranderd. Om een paar voor de hand liggende zaken te noemen: de opkomst van social media, smartphones, tablets, e-readers, icloud, streaming video on demand, de 3D printer alsook het nieuwe winkelen. Maar ook het internet zelf heeft de tand des tijds doorstaan en lijkt met zijn 23ste verjaardag volwassen te zijn geworden. Dit ging gepaard met het ontstaan van dominante zoekmachines. Informatie lijkt makkelijker dan ooit tevoren te vinden te zijn. Dit terwijl zeer veel privé informatie als vanzelfsprekend via de sociale media wordt gedeeld. Deels hierdoor maar ook dankzij het datamining (het op grote schaal binnenhalen van informatie van bijvoorbeeld internet of telefonie) blijkt anonimiteit een schaars goed te worden. Het huidige digi-tijdperk drukt ook sterk zijn stempel op de wijze van ondernemen. Deels door het hierdoor veranderde consumentengedrag. Zo neemt de boekenverkoop af, terwijl de e-boekenverkoop stijgt en boksen retailwinkels op tegen de webwinkels. Deels door de hiervoor genoemde dominante zoekmachines. Ieder bedrijf heeft wel een website, maar wordt deze ook gevonden? ‘Internet Business Analyse’ en ‘Search Engine Optimalisatie’ zijn geboren en bedrijven kunnen niet meer zonder. En adverteren? Wie zou nu nog adverteren in de papieren Gouden Gids en wie waagt zich nog aan deur aan deur verkoop? Wordt het dan toch de Google AdWords gecertificeerde professional? Door het digi-tijdperk worden in rap tempo nieuwe markten gevormd terwijl andere verdwijnen.

Funnie Food

Afgelopen zondag heb ik genoten, toen onze buurvrouw vol trots haar ‘Funnie Food’ concept aan de buurt presenteerde met een gratis proeverij. Stralend bereidde ze iedere ‘snack’ voor haar ‘jeugdige’ klanten. Haar 25 jaar ervaring in snackbars heeft ze omgezet in een passie om als ondernemer, goede kwaliteit voedsel op een speelse wijze aan te bieden op onder meer markten en braderieën. Een mooie combinatie van je hart volgen, creativiteit, ervaring en ondernemerschap. Het is gewoon doen en wel nu! Los van het digi-tijdperk, los van nieuwe markten, ongeacht het economische klimaat en ongeacht hoe het er over 15 jaar uit zou kunnen zien.
Is de wijze van ondernemen nog hetzelfde als 15 jaar geleden?
Waarzeggersbol S10 consultancy
19-04-2014
Columns & artikelen
S t a n
+31 (0) 252 225 466