Veranderingen in de loop der tijd

Stan’s column: “De tijd staat niet stil!” deel 2

Door Stan van Gemert

Het huidige digi-tijdperk dat zijn stempel drukt

In de vorige column “De tijd staat niet stil!” gaf ik een terugblik op technologische ontwikkelingen in de afgelopen 15 jaar en de veranderingen die ze hebben bewerkstelligd. Die veranderingen hebben geresulteerd in het huidige digi-tijdperk, dat op zijn beurt sterk zijn stempel drukt op de manier van werken, de wijze van ondernemen en het consumentengedrag. Het is niet te verwachten dat deze invloed de komende jaren zal afnemen, integendeel! De komende 15 jaar zal nog zeer veel gaan veranderen. In deze column zal een summiere vooruitblik worden gegeven aangaande ontwikkelingen en te verwachten gebeurtenissen voor de komende periode.

Het stempel van de huidige technologie

De afgelopen jaren zijn er al vele technologische veranderingen geweest die hebben geleid tot verandering van werken, ondernemen en vrijetijdsbesteding. Denk aan de internet zoekmachines en de integratie van de sociale media als onderdeel van het verkoopproces, of het gebruik van cookies om gerichte aanbiedingen te presenteren, het gebruik van het internet als zowel informatiebron als verkooppunt. Denk aan de multifunctionaliteit van de ‘smartphones’ en ‘tablets’ en daarbij de opkomst van de ontelbare apps en toepassingen. Kijk vooral ook naar de razendsnelle ontwikkeling van allerlei toepassingen met de 3D-printer technologie. Inmiddels heeft de technologie overal invloed op. Dit terwijl de technologische ontwikkelingen nog steeds in volle gang zijn!

Huidige en toekomstige ontwikkelingen dankzij technologie

De nieuwste generatie auto's wordt ook wel getypeerd als ‘iPads op wielen’. Een gemiddelde moderne familieauto bevat zo’n 70 computers. Dat zijn er meer dan de NASA gebruikte om een mens op de maan te krijgen. Op dit moment rijdt er zelfs een zelfsturende Google-auto door Californië. Als je kijkt naar de uitrusting van Google Glasses, dan zie je een echte bril maar dan inclusief ‘voice recognition’, camera, een overvloed aan gyroscopen en versnellingsmeters, microfoons en speaker! Waar gaat het heen en waar eindigt het? De toekomst staat bol van nieuwe mogelijkheden. Dankzij nieuwe technologie is de verwachting dat in 2025 ‘Mars One’ een ruimtekolonie op de planeet Mars heeft gevestigd. Ook wordt verwacht dat Rusland in 2030 de maan zal koloniseren. Maar hoe zal het er op de aarde over 15 jaar uitzien? De eerder genoemde 3D-printer technologie kan op zich al ons hele productieproces op zijn kop gaan zetten. Denk aan toepassingen variërend van de voedselindustrie tot het kopiëren van complete auto’s en vliegtuigen.

Technologische vernieuwing gaat steeds sneller

Technologische vernieuwing stagneert niet, maar gaat steeds sneller! Er wordt gewerkt aan nieuwe technieken zoals optisch geheugen en kwantumcomputers. Er wordt zelfs geëxperimenteerd met chips die uit DNA-moleculen bestaan. Hierbij wordt kunstmatige intelligentie steeds belangrijker voor bedrijven als Google en Facebook. Google gaat deze aanwenden om onder meer de semantiek (de betekenis van gesproken of geschreven taal) van teksten te kunnen begrijpen en Facebook poogt hiermee meer inzicht te krijgen in het gedrag van zijn gebruikers. Volgens Ray Kurzweil (directeur Engineering van Google) zullen de computers over 15 jaar onze taal kunnen begrijpen, uit ervaring kunnen leren en slimmer zijn dan de meest intelligente mensen. Zijn verwachting is dat over 15 jaar een instapmodel computer de hersencapaciteit van tien mensen zal hebben.

Het stempel van ‘robotisering’

Een vraag die de gemoederen bezig houdt is: ‘Zullen robots onze banen gaan overnemen, of zullen deze juist banen gaan opleveren?’ Het klopt dat banen zullen verdwijnen, maar tegelijkertijd zorgt de ‘robotisering’ voor meer productiviteit en nieuwe banen. Zoals het verleden al heeft bewezen, zal nieuwe technologie resulteren in nieuwe behoeftes, zowel van bedrijven als van consumenten. Mijns inziens zal de voortschrijdende ontwikkeling van de techniek en meer specifiek de verdere ‘robotisering’, juist nieuwe mogelijkheden brengen. Mogelijkheden die we kunnen omarmen. Bedrijven moeten wel waakzaam blijven. Bedrijven dienen zich aan te passen aan de continu veranderende technologie en omgeving, de klantenwensen, de vraag en het aanbod. Niet veranderen om het veranderen, maar om nieuwe mogelijkheden te benutten. Zoals de Engelsen het zeggen: ‘No change, no progress’. Anders gezegd: stilstaan is achteruitgaan en dat is geen optie. De tijd staat immers ook niet stil en de concurrentie ook niet.

Een schot voor de boeg met losse flodders

Door de snelheid waarin de technologische ontwikkeling zich manifesteert, is het onmogelijk een juiste voorspelling af te geven hoe de wereld er over 15 jaar uit zal zien. Wellicht is door het faciliteren van Human Clouds (virtueel, op afroep beschikbaar personeel) voor verschillende branches het personeelsbestand gewijzigd en hebben we over 10 tot 15 jaar een of ander soort interface in ons lichaam dat een koptelefoon overbodig maakt. Wellicht is de auto slimmer geworden dan zijn bestuurder, vormen de Google Glasses een soort ‘sixth sense’, en kent Google je beter dan je partner. Wellicht is de 3D- printer gemeengoed geworden. Deze laatste wordt immers steeds kleiner en goedkoper. In plaats van angst te hebben voor het maken van kopieën van bestaande (gelicentieerde) producten, kunnen bedrijven ook denken aan de nieuwe mogelijkheden die zullen ontstaan, wanneer zij ervan uit kunnen gaan dat er een 3D-printer bij consumenten thuis aanwezig is.

Enthousiasme en kwaliteit is van alle tijden

Funnie Food (zie vorige column) heeft inmiddels zijn eerste braderie achter de rug. Het was een mooie zonnige dag. Stralend en vol enthousiasme bracht eigenaresse Conny haar Funnie Food aan de man. Dat mond tot mond reclame werkt, werd al snel duidelijk. Het succes had een keerzijde: een van de producten - de met de hand gedraaide aardappelspiralen - was favoriet en in een mum van tijd volledig uitverkocht. Gelukkig kwam er hulp uit onverwachte hoek. Een aardige vrouw die door het enthousiasme van Conny was aangestoken, stelde voor om in de nabije super goede kwaliteit aardappels te halen. Zoveel als ze kon vervoeren. Deze batch werd ter plekke vakkundig bewerkt en bereid. Er ontstonden wachtrijen van maar liefst een half uur. Een wachttijd die al deze mensen er graag voor over hadden om de Funnie Food producten te proeven. De geliefde aardappelspiralen waren echter wederom in een mum van tijd uitverkocht. Wederom werden aardappelen gehaald en ook deze batch was in een mum van tijd door de klanten verorberd. Aan het einde van dit event, waren niet alleen de aardappelen, maar ook Conny’s vingers afgedraaid. Conny zelf was moe maar zeer tevreden. Een tol die ze graag betaalt als ondernemer. Inmiddels staat Funnie Food geboekt voor tientallen evenementen de komende maanden! Funnie Food lijkt wellicht een dissonant in het kader van technologische ontwikkeling en toekomstverwachtingen. Toch is dat niet het geval. Funnie Food duikt in de mogelijkheden van deze tijd. Hierbij staat Funnie Food voor mij synoniem voor kwaliteit, creativiteit in presentatie en ongebreideld en aanstekelijk enthousiasme. Een combinatie waar altijd vraag naar zal blijven bestaan, ongeacht de technologische ontwikkelingen. Ook in de toekomst zullen smaakpapillen graag vertroeteld willen worden. Conny heeft een vernieuwd product neergezet in een voor ondernemers moeilijke tijd, juist door mee te gaan in waar nu vraag naar is. Zij denkt in mogelijkheden.
Huidige digi-tijdperk stempel Huidige technologie stempel Stempel robotisering Funnie Food aardappelspiralen S10 consultancy okay!
© Stan 2024
+31 (0) 252 225 466
Zal de wijze van ondernemen over 15 jaar nog hetzelfde zijn?
Columns & artikelen
19-05-2014
Huidige technologie stempel
S t a n
Columns & artikelen
Huidige digi-tijdperk stempel Huidige technologie stempel Stempel robotisering Funnie Food aardappelspiralen S10 consultancy okay!
© Stan 2024
+31 (0) 252 225 466

Columns & artikelen

Veranderingen in de loop der tijd

Stan’s column: “De tijd staat niet stil!”

deel 2

Door Stan van Gemert

Het huidige digi-tijdperk dat zijn stempel drukt

In de vorige column “De tijd staat niet stil!” gaf ik een terugblik op technologische ontwikkelingen in de afgelopen 15 jaar en de veranderingen die ze hebben bewerkstelligd. Die veranderingen hebben geresulteerd in het huidige digi-tijdperk, dat op zijn beurt sterk zijn stempel drukt op de manier van werken, de wijze van ondernemen en het consumentengedrag. Het is niet te verwachten dat deze invloed de komende jaren zal afnemen, integendeel! De komende 15 jaar zal nog zeer veel gaan veranderen. In deze column zal een summiere vooruitblik worden gegeven aangaande ontwikkelingen en te verwachten gebeurtenissen voor de komende periode.

Het stempel van de huidige technologie

De afgelopen jaren zijn er al vele technologische veranderingen geweest die hebben geleid tot verandering van werken, ondernemen en vrijetijdsbesteding. Denk aan de internet zoekmachines en de integratie van de sociale media als onderdeel van het verkoopproces, of het gebruik van cookies om gerichte aanbiedingen te presenteren, het gebruik van het internet als zowel informatiebron als verkooppunt. Denk aan de multifunctionaliteit van de ‘smartphones’ en ‘tablets’ en daarbij de opkomst van de ontelbare apps en toepassingen. Kijk vooral ook naar de razendsnelle ontwikkeling van allerlei toepassingen met de 3D-printer technologie. Inmiddels heeft de technologie overal invloed op. Dit terwijl de technologische ontwikkelingen nog steeds in volle gang zijn!

Huidige en toekomstige ontwikkelingen

dankzij technologie

De nieuwste generatie auto's wordt ook wel getypeerd als ‘iPads op wielen’. Een gemiddelde moderne familieauto bevat zo’n 70 computers. Dat zijn er meer dan de NASA gebruikte om een mens op de maan te krijgen. Op dit moment rijdt er zelfs een zelfsturende Google-auto door Californië. Als je kijkt naar de uitrusting van Google Glasses, dan zie je een echte bril maar dan inclusief ‘voice recognition’, camera, een overvloed aan gyroscopen en versnellingsmeters, microfoons en speaker! Waar gaat het heen en waar eindigt het? De toekomst staat bol van nieuwe mogelijkheden. Dankzij nieuwe technologie is de verwachting dat in 2025 ‘Mars One’ een ruimtekolonie op de planeet Mars heeft gevestigd. Ook wordt verwacht dat Rusland in 2030 de maan zal koloniseren. Maar hoe zal het er op de aarde over 15 jaar uitzien? De eerder genoemde 3D-printer technologie kan op zich al ons hele productieproces op zijn kop gaan zetten. Denk aan toepassingen variërend van de voedselindustrie tot het kopiëren van complete auto’s en vliegtuigen.

Technologische vernieuwing gaat steeds

sneller

Technologische vernieuwing stagneert niet, maar gaat steeds sneller! Er wordt gewerkt aan nieuwe technieken zoals optisch geheugen en kwantumcomputers. Er wordt zelfs geëxperimenteerd met chips die uit DNA-moleculen bestaan. Hierbij wordt kunstmatige intelligentie steeds belangrijker voor bedrijven als Google en Facebook. Google gaat deze aanwenden om onder meer de semantiek (de betekenis van gesproken of geschreven taal) van teksten te kunnen begrijpen en Facebook poogt hiermee meer inzicht te krijgen in het gedrag van zijn gebruikers. Volgens Ray Kurzweil (directeur Engineering van Google) zullen de computers over 15 jaar onze taal kunnen begrijpen, uit ervaring kunnen leren en slimmer zijn dan de meest intelligente mensen. Zijn verwachting is dat over 15 jaar een instapmodel computer de hersencapaciteit van tien mensen zal hebben.

Het stempel van ‘robotisering’

Een vraag die de gemoederen bezig houdt is: ‘Zullen robots onze banen gaan overnemen, of zullen deze juist banen gaan opleveren?’ Het klopt dat banen zullen verdwijnen, maar tegelijkertijd zorgt de ‘robotisering’ voor meer productiviteit en nieuwe banen. Zoals het verleden al heeft bewezen, zal nieuwe technologie resulteren in nieuwe behoeftes, zowel van bedrijven als van consumenten. Mijns inziens zal de voortschrijdende ontwikkeling van de techniek en meer specifiek de verdere ‘robotisering’, juist nieuwe mogelijkheden brengen. Mogelijkheden die we kunnen omarmen. Bedrijven moeten wel waakzaam blijven. Bedrijven dienen zich aan te passen aan de continu veranderende technologie en omgeving, de klantenwensen, de vraag en het aanbod. Niet veranderen om het veranderen, maar om nieuwe mogelijkheden te benutten. Zoals de Engelsen het zeggen: ‘No change, no progress’. Anders gezegd: stilstaan is achteruitgaan en dat is geen optie. De tijd staat immers ook niet stil en de concurrentie ook niet.

Een schot voor de boeg met losse flodders

Door de snelheid waarin de technologische ontwikkeling zich manifesteert, is het onmogelijk een juiste voorspelling af te geven hoe de wereld er over 15 jaar uit zal zien. Wellicht is door het faciliteren van Human Clouds (virtueel, op afroep beschikbaar personeel) voor verschillende branches het personeelsbestand gewijzigd en hebben we over 10 tot 15 jaar een of ander soort interface in ons lichaam dat een koptelefoon overbodig maakt. Wellicht is de auto slimmer geworden dan zijn bestuurder, vormen de Google Glasses een soort ‘sixth sense’, en kent Google je beter dan je partner. Wellicht is de 3D-printer gemeengoed geworden. Deze laatste wordt immers steeds kleiner en goedkoper. In plaats van angst te hebben voor het maken van kopieën van bestaande (gelicentieerde) producten, kunnen bedrijven ook denken aan de nieuwe mogelijkheden die zullen ontstaan, wanneer zij ervan uit kunnen gaan dat er een 3D-printer bij consumenten thuis aanwezig is.

Enthousiasme en kwaliteit is van alle tijden

Funnie Food (zie vorige column) heeft inmiddels zijn eerste braderie achter de rug. Het was een mooie zonnige dag. Stralend en vol enthousiasme bracht eigenaresse Conny haar Funnie Food aan de man. Dat mond tot mond reclame werkt, werd al snel duidelijk. Het succes had een keerzijde: een van de producten - de met de hand gedraaide aardappelspiralen - was favoriet en in een mum van tijd volledig uitverkocht. Gelukkig kwam er hulp uit onverwachte hoek. Een aardige vrouw die door het enthousiasme van Conny was aangestoken, stelde voor om in de nabije super goede kwaliteit aardappels te halen. Zoveel als ze kon vervoeren. Deze batch werd ter plekke vakkundig bewerkt en bereid. Er ontstonden wachtrijen van maar liefst een half uur. Een wachttijd die al deze mensen er graag voor over hadden om de Funnie Food producten te proeven. De geliefde aardappelspiralen waren echter wederom in een mum van tijd uitverkocht. Wederom werden aardappelen gehaald en ook deze batch was in een mum van tijd door de klanten verorberd. Aan het einde van dit event, waren niet alleen de aardappelen, maar ook Conny’s vingers afgedraaid. Conny zelf was moe maar zeer tevreden. Een tol die ze graag betaalt als ondernemer. Inmiddels staat Funnie Food geboekt voor tientallen evenementen de komende maanden! Funnie Food lijkt wellicht een dissonant in het kader van technologische ontwikkeling en toekomstverwachtingen. Toch is dat niet het geval. Funnie Food duikt in de mogelijkheden van deze tijd. Hierbij staat Funnie Food voor mij synoniem voor kwaliteit, creativiteit in presentatie en ongebreideld en aanstekelijk enthousiasme. Een combinatie waar altijd vraag naar zal blijven bestaan, ongeacht de technologische ontwikkelingen. Ook in de toekomst zullen smaakpapillen graag vertroeteld willen worden. Conny heeft een vernieuwd product neergezet in een voor ondernemers moeilijke tijd, juist door mee te gaan in waar nu vraag naar is. Zij denkt in mogelijkheden.
Zal de wijze van ondernemen over 15 jaar nog hetzelfde zijn?
19-05-2014
Huidige technologie stempel
Columns & artikelen
S t a n
+31 (0) 252 225 466