Volkswijsheid: “dat is een waarheid als een koe”…, of toch niet? Spreken de volgende volkswijsheden elkaar niet tegen?“Je bent nooit te oud om te leren” en “je kunt een oude hond geen nieuwe trucjes leren”;“De pen is machtiger dan het zwaard” en “geen woorden maar daden”;“Schoenmaker, blijf bij je leest” en “afwisseling is de ware specerij des levens, en geeft het leven geur en smaak”.Geurendeschoenenvandeschoenmakerzoudenwellichtgoedverenigbaarzijn,maarverdersprekendeze spreekwoordenelkaarenigszinstegen.Betekentditdateeniederdiedezevolkswijshedentoepast,hetbijhetverkeerde einde heeft? Wellicht niet, maar het hangt wel af van de omstandigheden waarin je ze toepast.
Survival of the fittest
‘Itisnotthestrongestspeciesthatsurvive,northemostintelligent,itistheonemostadaptabletochange’verwoordde CharlesDarwin.OfzoalsHerbertSpencerhetsamenvatte:‘survivalofthefittest’.Indezetijdgeldthetookvoorbedrijven. Eeneeuwenoudcredostelt:“stilstaanisachteruitgaan”!Geldtookniet:“Nietsiszoveranderlijkalsdemens”?Eenbedrijf kanhiermogelijkhedenbenutten,maarookzwakhedenkunnen“bovenwaterkomen”.Bedrijvendienietmeeveranderenen zichnietafdoendeaanpassenaandezetijd”missendeboot”enmoetenwellicht“opdeblarenzitten”.Eenrecordaantal bedrijvenzijnineerstehelftvan2013faillietgegaan.Ookgrotefirma’szoalsdeFreeRecordShop,deBlockElectrostoreen deSchoenenreushebbendit“aandenlijveondervonden”.Hebbendezebedrijvenzichnietafdoendekunnenaanpassen aande(economische)veranderingenvandezetijdomtekunnen“overleven”?Andersgesteld,alsallebedrijvencontinu veranderen en als “één pot nat” een en dezelfde blauwdruk volgen, “overleeft” dan niet ieder bedrijf?
De wegen naar Rome
Helaasbestaateenblauwdrukvoor(continu)succesniet.Iedermensisuniekeniederbedrijfisuniekeniederbedrijfheeft zijneigenvertrekpunt,maarniet“allewegenleidennaarRome”.Ookinveranderprocessenzijnervelefactorenwaarmee rekeninggehoudenmoetworden,waarondermensenenomgeving.Veranderenomhetveranderenwerktaverechtsenzal dewerknemers“tegendeborststuiten”.Hetleggenvaneenfocusvooroptimalisatievaneenbedrijfsonderdeeldatgeen ‘bottleneck’vormt,zaldetotdoelgesteldeeffectiviteitsverbetering“inhetwaterlatenvallen”.Technologischeinnovatie toepassen,daarwaarbijnaiedereen(goedkope)handenarbeidverricht,zaleenandereimpacthebben,dandezelfde innovatiedoortevoerenineenindustriëleomgeving.Monopolistenhebbeneenandereveranderstrategiedanbedrijvendie zichineennichemarktsegmentbevinden. Afhankelijkvanondermeerhetsoortbedrijf,decultuur,defasewaarinhetbedrijf zichbevindt,zaleenbepaaldveranderprocesmeersuccesvolzijn.Netalsmetdespreekwoordenhangt“het”afvande omstandigheden waarin je ze toepast. Als zodanig zijn er wel “vele wegen die naar Rome leiden”.
De rechte man op de rechte plaats
Veelveranderingsinitiatievenwordenaanheteindevanderitalsweinigofnietsuccesvolbeoordeeld.Een ‘veranderconsultant’,“derechtemanopderechteplaats”,kanhetverschilmaken!Een‘veranderconsultant’heefthierals geen ander “kaas van gegeten”. Dat “staat als een paal boven water”.
Volkswijsheid:“datiseenwaarheidalseenkoe”…,oftoch niet? Spreken de volgende volkswijsheden elkaar niet tegen?“Jebentnooitteoudomteleren”en“jekunteenoude hond geen nieuwe trucjes leren”;“Depenismachtigerdanhetzwaard”en“geenwoorden maar daden”;“Schoenmaker,blijfbijjeleest”en“afwisselingisdeware specerij des levens, en geeft het leven geur en smaak”.Geurendeschoenenvandeschoenmakerzoudenwellicht goedverenigbaarzijn,maarverdersprekendeze spreekwoordenelkaarenigszinstegen.Betekentditdat eeniederdiedezevolkswijshedentoepast,hetbijhetverkeerde eindeheeft?Wellichtniet,maarhethangtwelafvande omstandigheden waarin je ze toepast.