Alsweaanonderwijsdenken,denkenwesnelaanklassikaalonderwijs,dateeuwenlangdenormisgeweest.Eengroep leerlingenkrijgtalsgeheeluitlegeninstructievaneendocent.Deafgelopendecenniazijneranderemanierenvaninstructie gevengeïntroduceerd.Sommigewarensuccesvol,andereniet.Erisdanookveelveranderdsinds‘aap-noot-Mies’.Staan weechternietaandevooravondvannogveelgrotereveranderingen?OnderanderehetMinisterievanOCWwilbetere prestaties.Ookzijndeouderskritischerenstellenzijhogereeisenaanprestatiesenwelbevindendanooittevoren. Tegelijkertijddienenwediploma-inflatietevoorkomenenmoetdekwaliteitvandeexamensgewaarborgdblijven.Ditterwijl de techniek voortschrijdt, de wereld om ons heen verandert en er meer gedaan moet worden met minder.
Onderwijs verandert: de omarming van de digitale wereld
In‘FlexibiliseringinhetHogerOnderwijs’schrijvenJosephKesselsenCorryEhlenoverdee-generatiehetvolgende:“Deze jongstegeneratieleerlingenheeftlerenomgaanmetdiscontinue,onvolledige,informatieenkandiesamenvoegentot betekenisvollegehelen.Hetzappentussenverschillendeinformatiebronnenisdaareenvoorbeeldvan.Dezegeneratieisin staatomparalleltechatten,TVtekijken,tetelefonerenennaarmuziekteluisteren.Dezevormenvanmulti-taskinglijkende informatieverwerkingteverhogenendaarmeeookdekennisproductietebevorderen.”Ikdeeldeobservatieaangaandehet gedrag,maardeelvooralsnognietzomaardeconclusies.Ikzienamelijkeendirectverbandmet‘continuouspartialattention’ alsgevolgvandepogingomnietstewillenmissen(zieookdesectie“bijwerkingen”inmijncolumnd.d.17-07-2013ende sectie“multitasken”d.d.29-07-2013).Ditheeftmijnsinzienseennegatieveimpactopdekennisproductie. Tochmagduidelijk zijndatdezee-generatieeenanderleerpatroonheeftenanderecapaciteitenzalontwikkelen.Deonderwijsmethodologiezal dus aangepast moeten worden.
Onderwijs verandert: de beroepen van de toekomst
Nietalleenhetonderwijsmoetflexibiliseren,ookvanonszelfwordtflexibiliteitverwacht.Watvereisendebanenvande toekomst?Dewereldomonsheenverandertenwijstaanermiddenin.Wijdienenmeeteveranderen.Wehebbeneentoenemende behoefteaantechnischeontwikkelingen.Vooralvanwegehetgemakenhetplezierdatzebieden.Eendeelvanonze economieishieropgebaseerd.Doorhetomarmenvandetechnischeontwikkelingen,verandertechterdemensookzelf. Onzeprivétijdsbestedingverandert,dewijzewaaropwijonswerkuitvoerenverandert,netalshetwerkzelf.Ookonze interessesveranderen,wantdemenswijzigtdetechniekendiebeïnvloedtdandemens!Eensoortvicieuzecirkel.De interesse van de jeugd is dan ook veranderd en hierdoor is de leerwijze veranderd.Deveranderingengaangeleidelijk,maaralsjedeverschillenovermeerderejarenbekijktzijndeveranderingengroot.Het NorthgoCollegestelt:“Veelberoepenvoordetoekomstbestaannunogniet.”Iksluitmedaarvolledigbijaan.Opschreef ik:“Zullenrobotsonzebanengaanovernemen,ofzullendezejuistbanengaanopleveren?Hetkloptdatbanenzullen verdwijnen,maartegelijkertijdzorgtde‘robotisering’voormeerproductiviteitennieuwebanen.Zoalshetverledenalheeft bewezen,zalnieuwetechnologieresultereninnieuwebehoeftes,zowelvanbedrijvenalsvanconsumenten.Mijnsinziens zaldevoortschrijdendeontwikkelingvandetechniekenmeerspecifiekdeverdere‘robotisering’,juistnieuwemogelijkheden brengen.”Hetonderwijsdientopdezenieuwemogelijkhedenintespelenentezorgendatdejeugdvannu,indetoekomst invulling aan de nieuwe beroepen kan geven. De content en focus van het onderwijs zal hierdoor veranderen.
Onderwijs verandert: online educatie
Metdeopkomstvanhetinternetisdewereldaanzienlijkkleinergeworden,ditgeldtookvoorhetonderwijs.Steedsmeer cursussenwordenonlineaangebodendoorveleuniversiteiten.Cursussendiejeinjeeigentijdkanvolgen.Ookde UniversiteitvanGroningenishierop15septemberj.l.meegestart.Onlineeducatiekanuitgroeientoteentegenhangervan klassikaal onderwijs, maar is in de schoolpraktijk nog vooral een bron van verrijking.
Onderwijs verandert: professionaliseren en verzakelijken
HetNorthgoCollegehadinhaar‘Koers2017’(schoolplan2013-2017)alaangegevendatdebezuinigingendwingenom efficiëntereneffectievertewerken.Infeitelijktdezetrendzichnogsteedsdoortezetten.Opverzoekvandestaatsecretaris vanOCWisdealgemenerekenkamereenonderzoekgestartnaardebekostigingvanhetvoortgezetonderwijs.Injunidit jaarconcludeertderekenkamer:“Verzakelijkingopfinancieelvlakiseenbelangrijkonderdeelvaneenverdere professionaliseringvanschoolbesturenenessentieelvooreenfinancieelgezondeentoekomstbestendigesector.”Verder geven ze aan “zakelijkheid die in tijden van crisis of krimp noodzakelijk is”.Ikziedathiereenspanningsveldoptreedttussenmensgerichtheidenzakelijkheidalsooktussenterughoudendzijnmetde uitgavenenhettegengaanvan‘oppotgedrag’(commissieDon2009).Datdwingttotkeuzesmaken.Indemediazijnal voorbeeldennaarvorengekomenalsgrotereklassenengedwongenontslagen,maarookvandocentendiezichbereidzijn extraurentemaken.Erzijnuiteraardnogveelmeerkeuzestemakenenvelemanierenommeermetminderterealiseren. Gevolg zal zijn dat het onderwijs verandert. Gewenst of als bijproduct.
Onderwijs verandert: wifi
Doordeintroductievanallerleitechnischemiddeleninhetonderwijs,waaronderdeiPad-klassen,iswifinietmeerwegte denken.Tochplaatsikserieuzevraagtekensbijdezeveranderingvanleeromgeving.Leerlingenwordenhierdoornamelijk ongevraagd blootgesteld aan de optelsom van alle op school aanwezige elektromagnetische velden.Alin2011heeftdeRaadvanEuropageconcludeerddatstralingdieveroorzaaktwordtdoorgsm’sendraadlozenetwerken, zekerbijkinderen,degezondheidingevaarkanbrengen.Hieroverheerstnogsteedsveelonduidelijkheid;delangere termijn consequenties zijn niet bekend.VorigjaarleverdeeeneenmaligeproefdiedoorvijfDeensescholierenwasuitgevoerd,eenverontrustendresultaatop.Een proefmet400tuinkerszaadjesdieoptweeschoteltjeswarengeplaatstwerdenrespectievelijkineenwifi-omgevingeneen wifi-vrijeomgevinggeplaatst.De‘wifi-tuinkers’groeideniet,muteerdeofstierf.De‘wifi-vrijetuinkers’ontwikkeldezich voorspoedig.Eenkanttekeningdientwelgeplaatsttewordenbijdeaccuraatheidvandeproefopstelling.Anderemogelijke oorzaken zijn niet goed uitgesloten.InFrankrijkhebbenzebeslotenhetgebruikvanwifizoveelmogelijktegentegaan.Allangeretijdwordtwifiinscholen geweerd.Op23januariditjaarisdaareenwetaangenomenomstralingvandraadlozetechniekentebeperken.Zijhanteren hetvoorzorgsprincipe.Voordeduidelijkheid,ikbennocheenvoorstandernocheentegenstandervanwifi.Tochneigikme aantesluitenbijhetvoorzorgsprincipe.Onzejeugdismijtedierbaarentekostbaaromhenhetkindvanderekeningte laten zijn. Voor dit moment kan ik alleen maar stellen dat de leeromgeving van de leerling aan het veranderen is.
Onderwijs verandert: de link naar het bedrijfsleven
InhetbeginvanditjaarheefthetNorthgoCollegehetJet-NetPartnershipmetDecosbeklonken.DitJongerenen TechnologieNetwerkNederlandbetrefteensamenwerkingtussenbedrijven,onderwijsenoverheid.Hetideeachterdeze samenwerkingisdathavo/vwoleerlingenervarendattechnologieuitdagend,zinvolenmaatschappelijkrelevantis.Hiermee wordtgepoogdtewaarborgen,datervoldoendejongemensenopgeleidwordenindebètawetenschappen,omzolatereen bijdragetekunnenleverenaandekenniseconomie.Ikalsbètaman,diemiddeninhetbedrijfslevenstaat,juichdeze ontwikkeling van harte toe: het leren via en vanuit het bedrijfsleven.
Kansen
Bovenstaandeveranderingenzijnverrevancompleet.Echtermagerwelgeconcludeerdwordendaterveelinhetonderwijs isveranderdendaternogveelzalgaanveranderen.Onderscheidendvermogen,kwaliteitvanonderwijsendefinanciële aspectenzullenbinnenhetonderwijsdekomendetijdnogbelangrijkerworden.Stilstaanisgeenoptie.Erliggenwelkansen! HetNorthgocollege,diehetvoortouwneemtintechniek,maakteenwaardevolleopmerkingin‘Koers2017’:“Techniekis ondersteunend, het gaat altijd om mensen”. ICThoortdientindiensttestaanvandeorganisatieennietandersom.Hetisgoeddatdemenshetbesteuitdetechniek haaltenzoaanefficiëntieeneffectiviteitwint. Tegelijkkantechniekhetbesteuitdemenshalen,zolangdezeondersteunend en aanvullend werkt.Diverseaspectendiehierbovennaarvorenkomenzijnonzecup-of-tea:meermetminder,veranderprocessen,ICTen kwaliteit.Daarbijhoortookaandachtvoordewerknemers,hunwelzijnenhunmeegroeieninhetbedrijf.Persoonlijkbenik danookergbenieuwdwatdetoekomstoponderwijsgebiedonzesamenlevingdaadwerkelijkgaatbrengen.Hoedanook,er gaat nog heel wat veranderen!
Alsweaanonderwijsdenken,denkenwesnelaanklassikaal onderwijs,dateeuwenlangdenormisgeweest.Eengroep leerlingenkrijgtalsgeheeluitlegeninstructievaneendocent. Deafgelopendecenniazijneranderemanierenvaninstructie gevengeïntroduceerd.Sommigewarensuccesvol,andereniet. Erisdanookveelveranderdsinds‘aap-noot-Mies’.Staanwe echternietaandevooravondvannogveelgrotere veranderingen?OnderanderehetMinisterievanOCWwil betereprestaties.Ookzijndeouderskritischerenstellenzij hogereeisenaanprestatiesenwelbevindendanooittevoren. Tegelijkertijddienenwediploma-inflatietevoorkomenenmoet dekwaliteitvandeexamensgewaarborgdblijven.Ditterwijlde techniekvoortschrijdt,dewereldomonsheenverandertener meer gedaan moet worden met minder.
Doordeintroductievanallerleitechnischemiddeleninhet onderwijs,waaronderdeiPad-klassen,iswifinietmeerwegte denken.Tochplaatsikserieuzevraagtekensbijdeze veranderingvanleeromgeving.Leerlingenwordenhierdoor namelijkongevraagdblootgesteldaandeoptelsomvanalleop school aanwezige elektromagnetische velden.Alin2011heeftdeRaadvanEuropageconcludeerddat stralingdieveroorzaaktwordtdoorgsm’sendraadloze netwerken,zekerbijkinderen,degezondheidingevaarkan brengen.Hieroverheerstnogsteedsveelonduidelijkheid;de langere termijn consequenties zijn niet bekend.VorigjaarleverdeeeneenmaligeproefdiedoorvijfDeense scholierenwasuitgevoerd,eenverontrustendresultaatop.Een proefmet400tuinkerszaadjesdieoptweeschoteltjeswaren geplaatstwerdenrespectievelijkineenwifi-omgevingeneen wifi-vrijeomgevinggeplaatst.De‘wifi-tuinkers’groeideniet, muteerdeofstierf.De‘wifi-vrijetuinkers’ontwikkeldezich voorspoedig.Eenkanttekeningdientwelgeplaatstteworden bijdeaccuraatheidvandeproefopstelling.Anderemogelijke oorzaken zijn niet goed uitgesloten.InFrankrijkhebbenzebeslotenhetgebruikvanwifizoveel mogelijktegentegaan.Allangeretijdwordtwifiinscholen geweerd.Op23januariditjaarisdaareenwetaangenomen omstralingvandraadlozetechniekentebeperken.Zijhanteren hetvoorzorgsprincipe.Voordeduidelijkheid,ikbennocheen voorstandernocheentegenstandervanwifi.Tochneigikme aantesluitenbijhetvoorzorgsprincipe.Onzejeugdismijte dierbaarentekostbaaromhenhetkindvanderekeningte latenzijn.Voorditmomentkanikalleenmaarstellendatde leeromgeving van de leerling aan het veranderen is.
Bovenstaandeveranderingenzijnverrevancompleet.Echter magerwelgeconcludeerdwordendaterveelinhetonderwijs isveranderdendaternogveelzalgaanveranderen. Onderscheidendvermogen,kwaliteitvanonderwijsende financiëleaspectenzullenbinnenhetonderwijsdekomende tijdnogbelangrijkerworden.Stilstaanisgeenoptie.Erliggen welkansen!HetNorthgocollege,diehetvoortouwneemtin techniek,maakteenwaardevolleopmerkingin‘Koers2017’: “Techniek is ondersteunend, het gaat altijd om mensen”. ICThoortdientindiensttestaanvandeorganisatieenniet andersom.Hetisgoeddatdemenshetbesteuitdetechniek haaltenzoaanefficiëntieeneffectiviteitwint.Tegelijkkan techniekhetbesteuitdemenshalen,zolangdeze ondersteunend en aanvullend werkt.Diverseaspectendiehierbovennaarvorenkomenzijnonze cup-of-tea:meermetminder,veranderprocessen,ICTen kwaliteit.Daarbijhoortookaandachtvoordewerknemers,hun welzijnenhunmeegroeieninhetbedrijf.Persoonlijkbenikdan ookergbenieuwdwatdetoekomstoponderwijsgebiedonze samenlevingdaadwerkelijkgaatbrengen.Hoedanook,ergaat nog heel wat veranderen!
Meer met minder ook in het onderwijs:het onderwijs verandert!