AlvakerbenikdeintroductiebegonnenmetervaringenvanmijnjongstezoonmethetspelMinecraft,dathijopmeerdere serversspeelt.Hetbijzondereaanditspelis,dathedendaagseproblematiekzichdaarinhetkleinvoordoet.Ooknutradeen situatieopdieiedereenzalherkennen.Eenmedespelerboodeendiamantenzwaardopeenbiedplaats(veiling)aan. Vluchtigtoondedezespelerhetzwaard,waarnadebiedingenjeomdeorenvlogen.Eendiamantenzwaardiseenvande sterkstewapensenduserggeliefd.Ookmijnzoonwildeditgraaghebbenenbooddanookenthousiastmee.Hijboodhet gehelevirtuelekapitaaldathijindedagenervoorhadvergaardengelukkig,hijwondeveiling!Hijwasblijmetzijnnieuwste aanwinstwaarvoorhijforshadbetaald,maarhetwasdezeinvesteringwèlwaard.Toenkwamdeteleurstelling:eengewoon houtenzwaardwerdgeleverdenniethetitemwatineenflitswerdgetoond.Hijwaszoalshijdatnoemt‘gescamd’.Boos, gefrustreerdenookverdrietigverlietmijnzoondeserverwetendedatverhaalhalengeenzinzouhebben.Ditvielimmers onder de mogelijkheden die de regels van de server boden.
Zo’n7miljoenNederlandersblijkenwoekerpolissentehebbenafgesloten.Naalleinspanningen,hebbennaarschattingnog steedszo’n2miljoenmenseneenwoekerpolis.Sommigepolissenhebbendeveelzeggendebijnamen“zwartgatpolis”, “bodemloze put” of “leeglooppolis” gekregen.Datwoekerpolissennogsteedsactueelzijn,blijktweluiteenberichtvande AutoriteitFinanciëleMarkten(AFM)van9maart 2015, die naar aanleiding van het hoge percentage van passieve polishouders een onderzoek instelt.OokblijktdituithetAlgemeenOverlegvandeTweedeKamervan15april2015.Maarliefst27keerwerdhetwoord “teleurstellend”of“onbevredigend”gebruikt.MinisterDijsselbloemvanFinanciënsteldedatvanaf1juliaanstaande, verzekeraarswettelijkverplichtzijnomhunklantenactiefoverhunbeleggingsverzekeringentebenaderen.Aandeklant moet uitdrukkelijk een keuze worden voorgelegd: voorzetting, wijziging of stopzetting van de beleggingsverzekering.OokblijktdituitdeuitspraakdiehetEuropeseHofvanJustitieop29april2015heeftgedaan.EenbibberdagvoorNationale Nederlanden(NN)enveleandereverzekeraars.HethofdeednamelijkeenuitspraakoverdewoekerpoliszaaktegenNN. NietalleenhangtNNeenclaimvanzo’n3miljardbovenhethoofd,ookheefthetKlachteninstituutFinanciëleDienstverlening (Kifid)inhetderdekwartaalvan2014meegedeeldallewoekerpoliszakenaantehoudeninafwachtingvandezeuitspraak. Dezeuitspraakzalookvoorandereverzekeraars(grote)gevolgenhebben.Enwatzegtdeuitspraak?DeRotterdamse rechtbankmochtin2008(!)oordelendatNN,klantenonvoldoendehadgeïnformeerd.Ditisinstrijdismet“openen/of ongeschrevenregels”.ErzijninmiddelsberichtenverschenendatNNmetdezeuitspraakeennederlaaglijdt,echterzietNN deuitspraakalseenoverwinning.Hethofrefereertnamelijkaanopennormen,maargeeftookaandatdeextraeisenaan bepaaldecriteriamoetenvoldoen.Zedienenduidelijkennauwkeurigtezijn.NNsteltdatdeopennormenhelemaalniet “duidelijk en nauwkeurig” zijn. Zo te zien zal de touwtrekwedstrijd nog een lange tijd voortduren.
Woekerpolismoe
Ondanksalleteleurstellingenboosheidlijkenwewoekerpolismoetezijngeworden.Journalisten,websites,TVentalloze instanties,doenonderzoek,rapporteren,voerenrechtzaken. Aldieinspanningenbrengenwelsucces,maarnietvoldoende, want nog steeds zijn woekerpolissen actueel.Enja,danisernogdekwestievanhetvertrouwen! Alsjenudooreenendezelfdeverzekeraarwordtbenaderddiejeeerder “een oor heeft aangenaaid”, ben je dan geneigd dezelfde verzekeraar deze keer wel te vertrouwen?
Reputatie en vertrouwen
Reputatieenvertrouwenzijnvanessentieelbelangomsuccesvolzakentekunnen(blijven)doen.Reputatieisgebaseerdop deperceptievanstakeholders,vanwatbedrijveninhetverledenhebbenlatenzien.Vertrouwenisgebaseerdopde verwachtingvanstakeholders(gebaseerdopeerdereresultaten),vanwatbedrijvenindetoekomstzullendoen.Jekan zeggendatvertrouwendeverwachtingvandestakeholdersis,opbasisvandereputatie.Staanwegezamenlijkdansterk? Wordtergeleerdvaneerderefouten?Komtboontjedantochomzijnloontje?Alsikdetoezichthoudersvanfinanciële marktenhoordanweetikhetzonetnogniet.ZouitteMcDermott(topfunctionarisvandeBritsetoezichthouderFCA)eind vorigjaarhaarergernis.VolgenshaarwerdbijBarclaysdoodleukdegoudfixinggemanipuleerd,ééndagnahetopleggen vanmiljardenboetesvoordemanipulatievanderentetarieven!OokgingvolgenshaardeRBS,tijdenshetopschonenvan deorganisatie,rustigdoormetfraude.Cultuurisenblijftmoeilijkteveranderen.Veelmensenuitendanookhunonvrede overdegraaicultuur:bonussendieondermeerindefinanciëlewereldwordenuitgekeerden/of(top)salarissendieworden toegekend.Vorigemaandwerdduidelijkdatditvoormenigeenredengenoegisomnaarandere(financiële)dienstverleners over te stappen. Dit maakt toch wel duidelijk dat de toekomstverwachting door menige stakeholder is bijgesteld.
Lessen uit het verleden?
IndeRomeinsetijdwassprakevaneenbijnaoptimalemarktwerking.Gedurendemaarliefst500jaarwasRomeinstaat zichzelfteonderhouden,metmeerdaneenmiljoeninwoners.Eenzogenaamde‘firmdrivenresponse’maaktedatslechts 16%aankosteninde‘supplychain’werdtoegevoegd.Erwerd‘face-to-face’zakengedaan.Jekreegdirecthetproduct waarvoorjebetaalde.Alsdeprijsnietinlijnwasmetdeprijsvanandereleveranciers,ofdekwaliteitofkwantiteitniet deugde,konjedirectdezelfdeproductenafnemenbijeenander.Demarkwerkingwerkte!Reputatie,vertrouwenen (overheids)beloningenwarenvanessentieelbelang.‘Moralhazard’(risicodurvennemenomdatdeconsequentievanhet risiconietopdeaanbiederneersloeg)kwamnietvoor.DitRomeverdweenechterplotsklapsindederdeeeuw.Ditwordtook weldecrisisvandederdeeeuwgenoemd.Enwatzagenwezelfop14september2008gebeuren?Eencomplex marktmechanismestortinnahetfaillissementvandeLehmanBrothers.Oorzaak?Hetontbrekenvanvertrouwen!Wanneer een markt het vertrouwen verliest kan hij simpelweg niet meer functioneren. De na-effecten ervaren we nog dagelijks.
Vertrouwen herwinnen
Ikdenkdaterveelaangelegenis,dathetbedrijfslevenenmetnamedeverzekeraarsenhetbankwezenhetvertrouwen herwinnen.VooralsnogbenikbenieuwdnaardeconsequentiesvandeuitspraakvanhetEuropeseHofvanJustitie.Opdit momentkanikdezenietoverzien.Welishetmijnsinziensvanessentieelbelangdatalseendiamantenzwaardwordt aangeboden,ookeendiamantenzwaardwordtgeleverd.Eenvanzelfsprekendheidwaarondermeerdoorde woekerpolisaffaire, de financiële crisis en de opkomst van frauduleuze webshops, de klad in is gekomen.
Isvertrouwennogwelvandezetijd?Wasde economischecrisisnietontstaantengevolgevan het ontbreken van vertrouwen?Werdonsvertrouwennietbeschaamddoorde verkoopvan7miljoenwoekerpolissen?Wie vertrouwt blindelings een webshop?
Isvertrouwennogwelvandezetijd?Wasde economischecrisisnietontstaantengevolgevan het ontbreken van vertrouwen?Werdonsvertrouwennietbeschaamddoorde verkoopvan7miljoenwoekerpolissen?Wie vertrouwt blindelings een webshop?
Ookbedrijvenbiedentijdenshetofferteproces“diamanten zwaarden”aan.Meerdaneensishetechterdevraagwater uiteindelijkgeleverdzalworden.Zieookdecolumn:“de snorren”van17-12-2013.Bekendeverkochte“diamanten zwaarden”zijndewoekerpolissen.Goudenbergenwerden beloofd.Hogerendementenenhogeopbrengstenals pensioen,ofaanheteindevandelooptijdvandehypotheek. Watechtergeleverdwerdwasvaakminderdaneen“houten zwaard”:eenrisicovollebeleggingsverzekeringmethoge, slechtgespecificeerdekosten.Netalsmijnzoon,zijnookvele polishoudersboosengefrustreerd.Detoenmaligeregelgeving lietdezepraktijkenechtertoe.Maarwaarmijnzoonde Minecraftservergemakkelijkkonverlaten,bleekhet(ineerste instantie)moeilijktezijnomvaneenwoekerproductafte komen, of om afdoende compensatie te krijgen.
Woekerpolissen woekeren voort
Zo’n7miljoenNederlandersblijkenwoekerpolissentehebben afgesloten.Naalleinspanningen,hebbennaarschattingnog steedszo’n2miljoenmenseneenwoekerpolis.Sommige polissenhebbendeveelzeggendebijnamen“zwartgatpolis”, “bodemloze put” of “leeglooppolis” gekregen.Datwoekerpolissennogsteedsactueelzijn,blijktweluiteen berichtvande AutoriteitFinanciëleMarkten(AFM)van9maart 2015,dienaaraanleidingvanhethogepercentagevan passieve polishouders een onderzoek instelt.OokblijktdituithetAlgemeenOverlegvandeTweedeKamer van15april2015.Maarliefst27keerwerdhetwoord “teleurstellend”of“onbevredigend”gebruikt.Minister DijsselbloemvanFinanciënsteldedatvanaf1juliaanstaande, verzekeraarswettelijkverplichtzijnomhunklantenactiefover hunbeleggingsverzekeringentebenaderen.Aandeklantmoet uitdrukkelijkeenkeuzewordenvoorgelegd:voorzetting, wijziging of stopzetting van de beleggingsverzekering.OokblijktdituitdeuitspraakdiehetEuropeseHofvanJustitie op29april2015heeftgedaan.EenbibberdagvoorNationale Nederlanden(NN)enveleandereverzekeraars.Hethofdeed namelijkeenuitspraakoverdewoekerpoliszaaktegenNN.Niet alleenhangtNNeenclaimvanzo’n3miljardbovenhethoofd, ookheefthetKlachteninstituutFinanciëleDienstverlening (Kifid)inhetderdekwartaalvan2014meegedeeldalle woekerpoliszakenaantehoudeninafwachtingvandeze uitspraak.Dezeuitspraakzalookvoorandereverzekeraars (grote)gevolgenhebben.Enwatzegtdeuitspraak?De Rotterdamserechtbankmochtin2008(!)oordelendatNN, klantenonvoldoendehadgeïnformeerd.Ditisinstrijdismet “openen/ofongeschrevenregels”.Erzijninmiddelsberichten verschenendatNNmetdezeuitspraakeennederlaaglijdt, echterzietNNdeuitspraakalseenoverwinning.Hethof refereertnamelijkaanopennormen,maargeeftookaandatde extraeisenaanbepaaldecriteriamoetenvoldoen.Zedienen duidelijkennauwkeurigtezijn.NNsteltdatdeopennormen helemaalniet“duidelijkennauwkeurig”zijn.Zotezienzalde touwtrekwedstrijd nog een lange tijd voortduren.
Woekerpolismoe
Ondanksalleteleurstellingenboosheidlijkenwe woekerpolismoetezijngeworden.Journalisten,websites,TV entallozeinstanties,doenonderzoek,rapporteren,voeren rechtzaken. Aldieinspanningenbrengenwelsucces,maarniet voldoende, want nog steeds zijn woekerpolissen actueel.Enja,danisernogdekwestievanhetvertrouwen!Alsjenu dooreenendezelfdeverzekeraarwordtbenaderddiejeeerder “eenoorheeftaangenaaid”,benjedangeneigddezelfde verzekeraar deze keer wel te vertrouwen?